Задати питання

Земельні спори, захист прав на землю

Користування, володіння і розпорядження земель характеризують земельні відносини, суб’єктами яких можуть бути як органи державної влади та місцевого самоврядування так і юридичні особи і просто громадяни.
Земля, яка знаходиться в межах України (це земельні ділянки, паї), а також права на неї – є об’єктами земельних відносин.           Відповідно до Земельного кодексу та Конституції України, регулювання земельних відносин здійснюється нормативними правовими актами.
Досить часто виникають конфлікти і розбіжності щодо порушення прав власників в частині володіння, розпорядження або користування земельною ділянкою третіми особами.
Юридична компанія «Дем’яненко і партнери» надає повну підтримку і консультацію в наданні послуг з питань земельних спорів.

Нові правила погодження документації із землеустрою з 01 травня 2020 року

З 1 травня 2020 року набула чинності Постанова КМУ від 3 березня 2020 р. № 208 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2016 р. № 580», яка передбачає погодження усіх видів документації із землеустрою територіальними органами Держгеокадастру за принципом екстериторіальності.

Суть реформи полягає в тому, що на відміну від погодження за місцем розташування земельної ділянки, принцип екстериторіальності за визначенням дозволяє дотриматися об’єктивності та неупередженості під час розгляду документації, вчасності її опрацювання, усунення контактів між розробниками та експертами.

Передбачено, що документація на погодження подаватиметься лише в електронній формі та через особистий кабінет, у такий спосіб вдасться зменшити часові затрати розробників та забезпечити комфортні умови надання адміністративних послуг. Зі свого боку висновок про розгляд документації із землеустрою надсилатиметься розробнику на електронну пошту, скріплюватиметься лише ЕЦП та міститиме QR-код. У такий спосіб, необхідність додаткових печаток, штампів, звернень до територіальних органів тощо, зникає, а отже зникає і точка перетину замовника та чиновника.

«Ми свідомо усуваємо зв’язок, навіть територіальний, між замовником послуги та чиновником, щоб у останніх не було спокуси “більш лояльно” ставитися до окремих проектів, або “завертати” проекти під надуманими причинами, вимагаючи винагороду», – пояснив Голова Держгеокадастру Денис Башлик.

Також він додав, що впродовж чотирьох років, які функціонує екстериторіальний принцип погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, він зарекомендував себе як потужний антикорупційний запобіжник. Тож його розширення на інші види землевпорядної документації було логічним.

Зазначається, що за даними територіальних органів Держгеокадастру у 2015 році, коли погодження проектів землеустрою відбувалося за місцем розташування земельної ділянки, до територіальних органів Держгеокадастру надійшло 200 343 проекти, серед яких 103 548 (52%) було погоджено, а решта – 96 795 (48%) оцінено негативного та повернуто на доопрацювання. 80 000 (40 %) проектів розглянуто із порушенням законодавчо визначених термінів.

З жовтня 2016 року було прийнято рішення започаткувати принцип екстериторіальності погодження.

Станом на сьогодні, на погодження до територіальних органів Держгеокадастру надійшло 1 132 885 проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Опрацьовано 1 130 579 (99%), із яких надано 836 341 (74%) висновок про погодження проектів та 294 238 (26%) проектів не погоджено. Ще 2 306 проектів перебувають на опрацюванні.

Матеріал з Інтернету.

Як зареєструвати право власності на земельний пай – роз’яснення

До 1 січня 2025 року всі власники нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок або їх спадкоємці повинні оформити право власності на свої паї. Якщо вимогу не буде виконано, вважатиметься, що власники ділянок автоматично відмовилися від землі, і вона перейде у комунальну власність територіальної громади.

Міністерство юстиції на своїй сторінці у Facebook роз’яснило, як зареєструвати право власності на земельний пай.

Для реєстрації права власності на земельний пай необхідно:

1) Звернутися до органів місцевого самоврядування з такими документами:

- документом, що посвідчує право на земельну частку (пай);

- заявою про виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

За результатами розгляду зазначених документів орган місцевого самоврядування приймає рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості).

2) Звернутися до землевпорядної організації для розроблення технічної документації на земельну ділянку.

3) Звернутися до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса для проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку.

Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.

ВАЖЛИВО !

Власник паю може звернутися до суду за визначенням додаткового строку на оформлення права власності. Органам місцевого самоврядування забороняється протягом 7 років з дня державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, яка сформована з невитребуваних часток, передавати ці паї у приватну власність іншим особам, крім власників.

Матеріал з інтернету.

Земельна ділянка може надаватися для обслуговування житлового будинку, незалежно від кількості співвласників такого будинку, але при дотриманні однієї умови

Земельна ділянка може надаватися для обслуговування житлового будинку (цілого) окремо кожному власнику незалежно від кількості співвласників такого будинку, але лише у разі, якщо будинок розділено на окремі домоволодіння, які мають окрему адресу.

Відповідне положення міститься у постанові КЦС ВС від 3 червня 2020 року у справі № 560/1049/16.

Обставини справи

Суди встановили, що позивачі є власниками квартири у багатоквартирному житловому будинку. Міська рада передала земельну ділянку під вказаним будинком у власність іншій особі (є власником іншої квартири у цьому будинку) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. Вважаючи, що рішення про передачу земельної ділянки у власність особі та отримане ним свідоцтво про право власності на земельну ділянку є незаконними, позивачі просили визнати рішення недійсним та скасувати свідоцтво про право власності на земельну ділянку, видане на ім’я їхнього сусіда.

Відмовляючи у задоволенні позову, районний суд, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що вказаний житловий будинок не є багатоквартирним, Міською радою правомірно ухвалено рішення про передачу земельної ділянки у власність.

Позиція Верховного Суду

За результатами розгляду Верховний Суд прийняв постанову, в якій зазначив таке.

Згідно з пунктом 4.3 Положення про порядок встановлення та закріплення меж прибудинкових територій існуючого житлового фонду та надання у спільне користування або спільну сумісну власність земельних ділянок для спорудження житлових будинківпри переході права власності на житловий будинок (його приміщення) або на частину будинку разом з цим об’єктомпереходить і право спільної власності (користування) земельною ділянкою згідно з чинним законодавством.

Відповідно до пункту 4.4 Положення виділення частки земельної ділянки власникам квартир і нежитлових приміщень в натурі та їх окреме відчуження не допускається.

Тлумачення норм статті 382 ЦК, статей 152, 155 ЗК свідчить про те, що земельна ділянка може надаватися для обслуговування житлового будинку, а не квартири.

У зв’язку з цим посилання судів на положення статті 120 ЗК, статті 377 ЦК є помилковим і передчасним. Тобто земельна ділянка може надаватися для обслуговування житлового будинку (цілого), незалежно від кількості співвласників такого будинку. Але лише у разі, якщо будинок розділено на окремі домоволодіння, і тоді надання земельної ділянки здійснюється окремо для кожного власника. При цьому окреме домоволодіння повинно мати окрему адресу.

З огляду судової практики Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 27 липня 2020 року.

Інформація з Інтнрнету